Polskie lotniskaW zeszłym roku jedenaście polskich portów lotniczych łącznie obsłużyło 21 mln. 905 tys. 155 pasażerów. Światowym liderem w tej kategorii jest lotnisko w Atlancie, przez które rocznie przewija się 90 mln. pasażerów, a europejskim rekordzistą Londyńskie lotnisko Heathrow, odprawiające blisko 70 mln. pasażerów. W 2012 r. wzbogaciliśmy się o dwa nowe, międzynarodowe porty: Lotnisko Modlin i Lotnisko Lublin. Z jakim łącznym wynikiem zakończy 2012 r. trzynaście polskich i indywidualne zagraniczne lotniska, dowiemy się dopiero za kilka tygodni.

Polskie lotniska

Rynek lotniczy w naszym kraju w ostatnich latach nabrał większego znaczenia, a co za tym idzie gwałtownie zaczął się rozwijać. Lotnisko Gdańsk jest najlepszym przykładem przekonania się naszego do podróżowania po świecie i kraju samolotem. Ów port lotniczy w 1999 r. odprawił prawie 250 tys. pasażerów, a w ubiegłym 2011 r. ich liczba wzrosła dziesięciokrotnie. W tym gwałtownym rozwoju ogromny swój udział mają tanie linie lotnicze. Z wyjątkiem zielonogórskiego lotniska Babimost, które łączy się jedynie z Warszawą, pozostała dwunastka polskich portów lotniczych obsługuje poza połączeniami krajowymi, również i międzynarodowe. Największym polskim portem jest Lotnisko Warszawa im. Fryderyka Chopina, drugą pozycję zajmuje Lotnisko Kraków im. Jana Pawła II.

Warszawa a Modlin

Odkąd otworzone zostało Lotnisko Modlin, w warszawskim porcie lotniczym ubywa pasażerów. Jest ich tu ponad 10 proc. mniej niż było rok temu. Powodem tego jest uczynienie z modlińskiego portu pomocniczego dla Lotniska Warszawa. W wyniku tego Modlin przejął od stołecznego tanie linie lotnicze i rejsy czarterowe i mimo kilku miesięcznej działalności, bije rekordy przepustowości. Z Lotniska Chopina wystartowało i wylądowało w tym roku o 12 proc. samolotów mniej. W zeszłym roku wrzesień w historii Okęcia był pod względem frekwencji rekordowy, a w tym roku widoczny był już znaczny spadek pasażerów miedzy sierpniem a wrześniem.

Wina tanich linii lotniczych

Głównymi winowajcami spadku popularności warszawskim lotniskiem są niskobudżetowi przewoźnicy. W połowie lipca do nowego lotniska w Modlinie wyprowadziły się z Okęcia węgierskie linie lotnicze Wizz Air, czego powodem były niższe o 40 proc. koszty obsługi. Przewoźnik zabrał za sobą bardzo wysoką liczbę podróżnych. W przeciwieństwie do Lotniska Warszawa w porcie Modlin z miesiąca na miesiąc rośnie liczba podróżnych. Na spadające wyniki obsługi pasażerskiej Lotniska Chopina ma również malejący ruch czarterowy. Mniejsze, bowiem było w trzeciej dekadzie roku zainteresowanie urlopami w ciepłych krajach niż w wakacyjnym okresie. Mimo tego wszystkiego Okęcie w ilości obsługi pasażera i tak ma lepsze niż przed rokiem wyniki.

Nowości Chopina

Na Lotnisku Warszawa oddano pasażerom do użytku, na poziomie przylotów przed terminalem A, bezpieczne i łatwe w obsłudze, samoobsługowe skrytki do przechowywania maksymalnie 72 godziny bagażu. Są one tak duże, że zmieścimy w nich nawet narty.

« »